Saturday 1 April 2017

Forex Dari Pandangan Islam

Nachricht senden Zuzwinkern Batalkah Puasa Kita Jika. Oleh. Dr. Zaharuddin Abd Rahman Ulama terbilang dunia Ketika ini, Dr. Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan meluah rasa Kurang setuju beliau dengan tindakan para Ulama Yang terlalu meluaskan perbuatan Yang membatalkan Puasa. Beliau Lebih setuju untuk mengecilkan Skop dan ruang lingkup pembatalan Puasa kepada perbuatan Yang Benar-Benar terdapat Dalil tepat Dari al-Qur'an al-Hadith dan disepakati Ulama sahaja. Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh Ulama Silam, antaranya para Ulama Dari mazhab Hanafi dan Ulama mazhab-mazhab sekitar 57 bentuk perbuatan Yang membatalkan Puasa adalah adalah tindakan Yang Kurang sesuai menyebut Lain. Malah ia juga amat digemari oleh Ulama masa Kini sehingga terdapat Yang menghabiskan masa begitu Lama untuk merangka Fatwa, berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam. Masalah ini dilihat Semakin Bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini Semakin bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (Awam) menjalankan ibadah ini dengan Tenang kerana perincian perbuatan Yang membatalkan Puasa amat Cabang (Furu) dan terlampau banyak. Ia menyebabkan orang awam yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering berada dalam kebimbangan dengan isu batal als tidak batal puasa ini. Lebih dikesali adalah perbincangan zentang ini juga ada meninggalkan perbincangan yang lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh - Fiqh As-Siyam, hlm 86-87) Sebagai contoh, antara isu terbesar Yang Patut diberikan FOKUS Mendalam di Waktu Ramadhan adalah: - 1) Raih Taqwa amp Mendapatkan Keampunan: Sangat jelas arahan Allah dan RasulNya menegaskan keperluan kita Berusaha meraih taqwa dan keampunan von dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai ziel ini perlu diberikan perhatian lebih. 2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran. Firman Allah Yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan Bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara Haq dan Yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian UMAT Islam Kembali kepada Al-Quran sebagai Satu-satunya Formel untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia Akhirat Perlu diperhebat. 3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang bestätigt. Sabda-sabda Nabi berkenaan tindakan Yang boleh menghapuskan pahala Puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di Waktu bulan ini. Ia Perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara Yang disepakati Bakal merosakkan pahala Puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya. 4) Kaedah Penambah Pahala amp Redha Allah von Bulan Ramadhan Yang bestätigt. Sabda-sabda Nabi Yang mengandungi Janji-Janji dan tawaran Allah di bulan ini juga Perlu diperluas kepada orang Ramai Agar Semakin Ramai Yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu Amara Yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan. Adapun isu perkara yang membatalkan Puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja. Justeru, larangan Yang disepakati tatkala Puasa adalah Menahan nafsu syahwat, menanggung Lapar dan dahaga serta Menahan Diri Dari bersetubuh dengan Isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Inilah Yang dijelaskan Dari al-Quran dan as-Sunna, demikian juga menjauhi kata-kata nista, Bohong, mengumpat, cercaan dan gelegen-gelegen Dosa Mitglieder Nutzer demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah. 187 dan disokong oh Hadith-Hadith Yang Banyak. Merokok, Keluar Darah Haida Nifas Dan Hilang Aqal Adalah Dipersetujui Sekretär sepakat ulama Membrana Puasa. Adapun yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma jangan sampai ia mengambil perhatianischen utama kita apabila berada di dalam Ramdhan. Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum Secara ringkas berkaitan Puasa Yang kerap ditanya oleh orang Ramai: - 1) Darah keluar Dari Tubuh Samada untuk berbekam, ambil Darah pesakit, menderma Darah, tercedera, Darah Dari hidung, tangan dan Lain-gelegen. Hukumnya. Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dänisch bukannya lsquoyang keluar dari tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr. Muhd ​​lsquoUqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan Puasa dengan berbekam Yang berdalil Hadithen riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ua Telah dipinda (nasakh) dengan Hadithen Dari Ibn Abbas Yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 343) kerana hadith dari Ib Abb Abb Abb Abb Abb Abb.................................... (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan Mehrheit mazhab kecuali Hanbali. (Bidayatul Mujtahid, 1247) 2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan Kembali tanpa sampai ke perut dan Yang seumpamanya di Bahagian kepala. Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur Ketika proses perubatan Yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, Telinga, mulut dan dubur. Hukumnya. Tidak membatalkan Puasa kecuali jika Alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah faktor penyebab batal Puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki Yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan Puasa, tetapi jika tujuan istinja atau membasuhnya maka hukum Yang Lebih Kuat menurut para Ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr. Md lsquoUqlah, hlm 211). Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar Yang mengatakan masuk sesuatu ke Telinga dan hidung Yang tidak sampai ke perut atau Bahagian otak adalah tidak membatalkan Puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat Fatwa Yang mengatakan batal, justeru, nasihat Saya adalah Lebih baik menjauhinya kiranya Tiada tujuan Yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik. 3) Pil elak haid untuk puasa penuh. Hukumnya. Harus dengan syarat tidak Membrane Mudarat Kepada Pusingan Haidnya, dan Memerlukan Nasihat Doktor Islam Yang Berwibawa. ....................................... Selben itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah. 4) Penyembur Gas untuk pesakit lelah. Hukumnya. Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fidsch Antarabangsa von Putrajaya ada membincangkan isu ini. Isu ini amat kerap dibincangkan oleh para Ulama seantero dunia dan Mereka berbeza pandangan apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian menolak gelegen. Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan esu punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Selay itu, hampir 90 in der Nahrung, die in der Speise Ösophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas esu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal Dari Majlis Fiqh Antarabangsa Yang bersidang Julai 2007 Baru-Baru ini, tetapi kemudiannya Mereka Menarik balik keputusan Mereka untuk dibincangkan Lebih terperinci dalam persidangan Akan datang. Namun esu adalah pandangan sebahagian ulama kontemporari yang menyakini masuknya serbuk jisim gas ke dalam perut. Deutsch - Übersetzung - Linguee als Übersetzung von "baga" vorschlagen Linguee - Wörterbuch Deutsch - Englisch ausschließlich englische Resultate für. Sebahagian Ulama seperti Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr. Muhd ​​lsquoUqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana Gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah, jenis, hidu, melalui, hidung, adalah, membatalkan, puasa, kerana, ia, akan, masuk, ke, bahagian, kepala. (As-Siyam, Dr. Md Uqlah, hlm 226) Namun jelas para Ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk Dari Inhalator tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan mendesak buat pesakit Athma dan tidak Pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar. Pandangan terpilih adalah Tidak BATAL, kerana terdapat perbezaan Informasi dan Daten oleh para Pakar perubatan berkenaan ketepatan fakta masuknya jisim ke dalam perut Pada setiap kali semburan dibuat. Justeru, hukum puasa adalah kekal di atas sifat asalnja iaitu sah selagi belum terdapat bukti nyata dan diyakini terbatalnya ia. Sebagaimana kaedah Fiqh Ertinya. Hukum asalnya, kekalnya hukum sesuatu pada sifat sebelumnya. Justeru, jika ada sekalipun jisim Yang termasuk ke dalam perut ua bukanlah makanan Yang mengenyangkan dan bukan pula dilakukan Secara suka-suka serta ia tergolong dalam ubat-ubatan Yang diperlukan Secara mendesak. Selain itu, jisim Yang termasuk ke dalam perut pula adalah tergolong di dalam kategori DIMAAFKAN sebagaimana beberapa kadar Luft Yang tertinggal di atas lidah dan dalam hidung semasa berkumur dan berwudhu. Wallahualam. 5) Suntikan ke dalam Tubuh melalui tangan, Kaki selain rongga terbuka Yang asal: Hukumnya: Terdapat dua jenis: Samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan Demam, bius, Schmerzmittel dan apa jua tujuan Asen perubatan ua disepakati tidak membatalkan Puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 lsquoUqlah. Hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium als sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan. Berkenaan suntikan makanan, airseperti glukos dan seperatorisch untuk tujuan perubatan para ulama sekali lagi berbeza pandangan. Pandangan majoriti adalah. Tidak membatalkan Puasa kerana ia tidak masuk ke dalam Tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah Puasa. Ia adalah Fatwa oleh Syeikh Dr. Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100 Fatawa Syariyyah, hlm 268 Yasalunaka, 553 dll). Bagaimanapun, suntikan, jenis, makanan, ini, membatalkan, puasa, terutama, jika, dilakukan, secara, sengaja, untuk, melarikan, diri, dari, ujian, keletihan, lapar, dahaga, puasa. 6) Berkumur-kumur als Luft masuk ke rongga hidung semasa wudhu. Hukumnya: Tidak membatalkan Puasa, cuma jika Berlebihan Berkumur Ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah Berlebihan von Ketika Puasa Adalah Lebih baik. Ia berdasarkan hadith: Sempurnakan wudhu. basuhlah Celah-Celah jari jemarimu, dan Lebih-lebihkan menyedut Luft ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa (Riwayat Abu Daud. keine 142 At-Tirmidzi, 788 Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban amp Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az - Zahabi albani Sohih). 7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat Hukumnya. Tidak bauchspeicheldrüse menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat es akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramadhan. Pahala puasanya pula akan terhapus. Selain esu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa, beroleh keampunan dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda. Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka Semakin Jauh ia dengan Allah (Riwayat Ibn Hibban) 8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa Hukumnya. Mencium isteri atu suami tatkala berpuasa, tidak bauch menurut majoriti ulama. Ich berdasarkan beberapa dalil antaranya: - Ertinya. Nabi S. a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi Baginda adalah seorang Yang menguasai diri dan nafsunya (Riwayat Abu Daud, 2311 Syuaib Arnaout. Sohih) Dan satu lagi adalah. - Ertinya. Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi von seorang pemuda dan bertanya. Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi. Jangan tiba-tiba aus seorang tua dan bertanya soalan yang sama. Jawab nabi. Ye (Tiada masalah) kami kami Saling berpandangan antara satu sama gelegen, maka Nabi berkata: - aku tahu apa mengapa kamu Saling berpandangan antara satu sama gelegen, sesungguhnya orang tua Mampu mengawal dirinya (nafsu) (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahiah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif) Al-Qaradawi pula menambah berapa Ramai orang tua zaman Sekarang yang Türüt tidak Mampu mengawal nafsunya (Fiqh As-Siyam, hlm 106) Kesimpulannya. ia tidak membatalkan Puasa dan ciuman sebegini tidak Harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari Ramadhan. 9) Wanita tamat haid Wanita tamat haid pada waktu malam als sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar Subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa Pada pagi itu, kemudian Pada Marmelade 8 pagi haidnya Kering ua tidak dikira boleh berpuasa Pada hari itu kerana Tiada niat bagi Puasa wajib boleh dibuat selepas Terbit fajar. Demikianischer juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4201) Ertinya. Barangsiapa Yang tidak berniat untuk Puasa sebelum fajar, Tiada Puasa (wajib) baginya (Riwayat Abu Daud, 3108 Albani. Sohih) Luft Mazi adalah Luft Yang keluar Dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya luft mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak. Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa. Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzaie, Hasan albasri, As-Syabi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya Luft Mazi tidak membatalkan Puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini. 11) keluar Luft mani tanpa setubuh Mencium dan menyentuh melalui onani sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan Puasa dan wajib qadha, ua adalah disepakati oleh seluruh Ulama. Adapun keluarnya Luft mani hanya kerana berfikir lucah dan Melihat dengan syahwat ua tidaklah batal menurut sebahagian Ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4159) Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal. Walau bagaimanapun, Saya Lebih cenderung dengan pendapat Yang mengatakannya batal kerana ia Benar-Benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid Puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan. Keluar Luft Mani Kerala bermimpi di siang Hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa. 12) Menelan Luft liur dan kahak Hukum. Ia tidak Membranbläschen puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4159). Manakala Kahak Yang selagi ia belum sampai ke Mitglieder Nutzer mulut (sebelah hadapan lidah), iaitu masih berada Pada hatte tekak maka tidak membatalkan Puasa jika ditelan. Kerana ia masih tidak keluar daripada anggota zahir. Kahak yang sudah sampai pada mulut, inilah yang menjadi khilaf adakah membatalkan puasa atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan batal als ada pendapat yang mengatakan tidak batal. Sebahagian ulama berpendapat HARAM menelannya dengan sengaja kerana ia adalah kotoran. Jadi, kesimpulan yang terpilih adalah kahak yang sampai ke mulut haram ditelan dan kebanyakan ulama menyatakan ia membatalkan puasa. Manakala yang berada von bahagian pangkal von lidah dan tekak, von jika ditelan von tidak membatalkan puasa. Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan Puasa. Dalilnya adalah hadis Yang menunjukkan Nabi s. a.w mengizinkan orang yang junub Mandi selepas Waktu Subuh, namun Mandi junub adalah wajib, bagaimana pula Mandi sunat atau Harian Yang biasa. Ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia ia................................. Anas bin Malik pula adakalanya merendam kepalanya di dalam batu dipenuhi Luft (seperti telaga) akibat bersangatan panas. (Rujuk Fath Al-Bari). Cuma Puasa hanya boleh batal apabila seseorang Mandi Sambil mencuri minum sebagaimana Yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan Verschiedenes, maka ia batal kerana minum dan bukan Mandi itu sendiri. 14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu. Tindakan sebegini adalah membatalkan Puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali und Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang esu kembali berniat als membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal. Justeru, seluruh einzeln berpuasa wajib menjaga niatnya Agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Qudamah menolak pandangan Yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4175) 15) Mengosok gigi Ketika berpuasa Persoalan ini Telah Saya ulas di Eintrag Yang berbeza, Sila ke tajuk Link Gosok Gigi Ketika Puasa Ramadhan Al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah Puasa untuk semua pengunjung zaharuddin. net Zaharuddin Abd Rahman 01 Ramadhan 1428 HMajlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan 16. Februar 2012 Pelaburan forex yang oleh individu di Plattform Online-Internet-adalah haram dibuat. Keputusan ini telah Wortspiel dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan Roll Interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui Hebelwirkung, qabd Yang tidak jelas Ketika Transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan als spekulasi yang melibatkan perjudisch. Tuan dapat membaca kenyataan Lanjut seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 Yang bersidang Pada 13-15 Februar 2012 Telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Einzel-Spot Forex) Melalui platfom Elektronik . Muzakarah Telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan Pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan Yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik adalah melibatkan Artikel ribawi (iatu mata wang) dan Dari Sudut Fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang Perlu dipatuhi syarat-syarat Umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut: syarat-syarat Umum jual beli: pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan Kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh Kedua-dua pihak yang berakad Artikel belian hendaklah Suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan Kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah IJAB dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama gelegen Dari Sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara Kedua-dua Artikel Yang terlibat dalam Plattform Forex sebelum Kedua-dua pihak Yang menjalankan transaksi berpisah daripada Majlis akad Jual beli matawang hendaklah dijalankan Secara Lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-schein mesti bebas daripada khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa Operasi perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, Verput al-Salaf wa al-Bay (pemberian Hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli), unsur perjudian, gharar Yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci Yang Telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan Roll Interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui Hebelwirkung, Qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudisch. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik Yang ada Pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak SAH Dari sisi Undang-Undang negara . Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan Yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus Niaga pertukaran mata wang Asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus Niaga pertukaran mata wang Asing Yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan Yang dilesenkan di bawah Undang-Undang Malaysia. Lampan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan Yang dilakukan melalui pertukaran wang Asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing Membrane spekulasi mata wang als ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak isu Yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran Asing, oleh itu UMAT Islam tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan Internet di kalangan individu, yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan gelegen Yang Türüt dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Prämie (SSPM) Yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan esu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak panel syariah Bank Negara pada muzakarah itu. BERNAMA


No comments:

Post a Comment